Metodiky
- Zkratky
- Číselníky a klasifikace
- Definice standardních ukazatelů a pojmů
- Vývoj modelu maturitní zkoušky
- Vývoj modelu jednotné přijímací zkoušky
Zkratky ↑
Zkratka |
Popis |
AJ | angličtina |
CJ / ČJ | český jazyk a literatura, čeština |
DT | didaktický test |
FJ | francouzština |
JPZ | jednotná přijímací zkouška |
MA | matematika |
M+ / MA+ | matematika+ / matematika rozšiřující |
MZ | maturitní zkouška |
NJ | němčina |
PČ | profilová část (maturitní zkoušky) |
PP | písemná práce |
PZ | přijímací zkouška |
SČ | společná část (maturitní zkoušky) |
SOŠ | střední odborná škola |
SOU | střední odborné učiliště |
ŠJ | španělština |
UZ | ústní zkouška |
ZK | zkouška |
ZO | zkušební období |
Číselníky a klasifikace ↑
Definice standardních ukazatelů a pojmů ↑
Ukazatele
Ukazatel |
Popis |
čistá neúspěšnost | podíl žáků, kteří u zkoušky neuspěli, z celkového počtu žáků, kteří zkoušku konali (v %) |
hrubá neúspěšnost | podíl žáků, kteří u zkoušky neuspěli nebo ji nekonali, z celkového počtu žáků přihlášených ke zkoušce (v %) |
podíl úspěšných | podíl žáků, kteří u zkoušky uspěli, z celkového počtu žáků přihlášených ke zkoušce |
neúčast | podíl žáků, kteří zkoušku nekonali (a byli z ní řádně omluveni) z přihlášených ke zkoušce |
% skór | dosažený počet bodů ze zkoušky či úlohy z maximálního možného počtu bodů (v %) |
percentilové umístění | podíl konajících zkoušku, kteří dosáhli stejného či nižšího výsledku (bodového či % skóru) než konkrétní žák |
Pojmy
Pojem |
Popis |
prvomaturant | Žák, který se k maturitní zkoušce (MZ) hlásí v daném roce poprvé, ať již v jarním nebo v podzimním zkušebním období |
řádný termín MZ | V řádném termínu přistupují ke zkoušce maturanti, kteří řádně ukončili poslední roční SŠ. K řádnému termínu se žák může hlásit opakovaně, pokud neukončil poslední ročník SŠ a škola jej tak k maturitní zkoušce nepustila |
odložený řádný termín MZ | V odloženém řádném termínu přistupují ke zkoušce maturanti, kteří neukončili poslední ročník SŠ a k maturitní zkoušce se tak hlásí opakovaně |
náhradní termín MZ | V náhradním termínu přistupují k MZ žáci, kteří ukončili poslední ročník SŠ, ale ke zkoušce se nedostavili z jiného důvodu než neukončení posledního ročníku SŠ a jejich neúčast byla omluvena |
opravný termín MZ | K opravnému termínu přistupují žáci, kteří u předchozích pokusů u zkoušky neuspěli a zkoušku tak opakují, popř. ti, kterým nebyla neúčast u předchozích pokusů omluvena |
1. povinná zkouška MZ | český jazyk a literatura |
2. povinná zkouška MZ | matematika, angličtina, němčina, ruština, francouzština, španělština |
cut-off score | mezní hranice úspěšnosti - minimální počet bodů, který je třeba získat pro úspěšné složení zkoušky |
Výsledek po podzimním zkušebním období MZ |
Při výpočtu ukazatelů po podzimním zkušebním období (ZO) je, až na jednu výjimku, aplikováno jednotně základní pravidlo, že výsledek žáka je určen výsledkem poslední zkoušky, na kterou se z daného předmětu v daném roce přihlásil. Příklad 1: Žák u zkoušky v jarním ZO neuspěl a v podzimním ZO při opravné zkoušce uspěl. Výsledkem po dvou ZO je, že žák uspěl. Příklad 2: Žák v jarním ZO dílčí zkoušku nekonal a omluvil se, následně se přihlásil k podzimnímu ZO a u zkoušky neuspěl. Výsledek po dvou termínech je, že žák u zkoušky neuspěl, zatímco po jarním termínu byl zařazen do kategorie „nekonal-omluven“. Výjimkou z pravidla o výsledcích po dvou ZO je pouze případ, kdy žák v jarním ZO neuspěl nebo nebyl ze zkoušky řádně omluven, následně se přihlásil ke zkoušce v podzimním ZO, zkoušku však nekonal a omluvil se. Výsledek po dvou ZO stále zůstává ve stavu "neuspěl". |
Vývoj modelu maturitní zkoušky ↑
rok |
obecné podmínky maturitní zkoušky |
český jazyk |
cizí jazyky |
matematika |
matematika+ / matematika rozšiřující |
2011 | dvě úrovně obtížnosti povinných zkoušek | PP hodnoceny na školách | PP hodnoceny na školách | čas na řešení DT 90 min | |
2012 | dvě úrovně obtížnosti povinných zkoušek | PP hodnoceny centrálně | PP hodnoceny centrálně | ||
2013 | zrušení vyšší úrovně obtížnosti, nadále u povinných zkoušek zůstává pouze základní úroveň obtížnosti |
PP hodnoceny na školách čas na řešení DT 60 min |
PP hodnoceny centrálně | čas na řešení DT 15 min příprava + 90 min | |
2014 | PP hodnoceny na školách | PP hodnoceny centrálně |
Matematika+ - pilotní fáze pokusného ověřování výběrové nepovinné zkoušky; součást profilové části MZ čas na řešení testu 150 min |
||
2015 | PP hodnoceny na školách | PP hodnoceny centrálně | výběrová nepovinná zkouška, součást profilové části MZ | ||
2016 | PP hodnoceny na školách | PP hodnoceny centrálně | čas na řešení DT 105 min | ||
2017 |
PP hodnoceny centrálně čas na řešení DT navýšen na 75 min |
PP hodnoceny centrálně | |||
2018 | PP hodnoceny centrálně | PP hodnoceny centrálně | |||
2019 | PP hodnoceny centrálně | PP hodnoceny centrálně | čas na řešení DT navýšen na 120 min | ||
2020 | COVID podmínky dle opatření obecné povahy | PP se nekonají | PP se nekonají | ||
2021 |
COVID podmínky dle opatření obecné povahy Součástí společné části MZ nadále pouze didaktické testy; PP a UZ z českého jazyka a cizích jazyků převedeny do vázané profilové zkoušky Zrušení klasifikace zkoušek společné části pomocí známek 1 - 5; nadále zkoušky hodnoceny pouze kategoriemi uspěl / neuspěl |
PP se nekonají UZ součástí profilové zkoušky a konání dobrovolné čas na řešení DT nadále 85 min |
PP se nekonají UZ součástí profilové zkoušky a konání dobrovolné |
čas na řešení DT navýšen na 135 minut cut-off score dočasně sníženo na 27 % |
Matematika rozšiřující - výběrová nepovinná zkouška - nadále jako součást společné části MZ |
2022 |
Součástí společné části MZ nadále pouze didaktické testy |
PP a UZ - zadání i hodnocení nadále součástí vázané profilové zkoušky | PP a UZ - zadání i hodnocení nadále součástí vázané profilové zkoušky | cut-off score zpět na 33 % | |
2023 | |||||
2024 | |||||
2025 |
Vývoj modelu jednotné přijímací zkoušky ↑
rok |
popis podmínek |
čas na řešení testu |
2015 | Pokusné ověřování jednotné přijímací zkoušky - účast škol dobrovolná | |
2016 | ||
2017 |
Jednotná přijímací zkouška povinná pro maturitní obory (JPZ nekonají obory s talentovou zkouškou, vyjma gymnázií se sportovní přípravou, a obory zkrácené) Počet přihlášek do oborů SŠ: 2 přihlášky do standardních oborů + 2 přihlášky do oborů gymnázií se sportovní přípravou 1 přihláška na obor SŠ = pouze 1 pokus o konání testu v řádném nebo náhradním termínu 2 a více přihlášek do oborů SŠ = možnost 2 pokusů o konání testu v řádném nebo náhradním termínu |
ČJ - 60 min MA - 70 min |
2018 | ||
2019 | ||
2020 |
COVID opatření Pouze 1 pokus o složení testu v řádném termínu a 1 pokus v náhradním termínu Termín konání posunut na červen: řádný: 8.–9. 6. 2020; náhradní: 23. 6. 2020 |
ČJ - 70 min
MA - 85 min |
2021 |
COVID opatření 4leté obory – účast na JPZ dobrovolná; 2 pokusy pro všechny, kteří podali alespoň jednu přihlášku do maturitního oboru na škole, kde byly JPZ součástí přijímacího řízení Víceletá gymnázia - účast na JPZ povinná Termín konání posunut: řádný: 3.–6. 5. 2021; náhradní: 2.–3. 6. 2021 |
|
2022 | 1 přihláška na obor SŠ = pouze 1 pokus o konání testu v řádném nebo náhradním termínu
2 a více přihlášek do oborů SŠ = možnost 2 pokusů o konání testu v řádném nebo náhradním termínu LEX-Ukrajina - možnost konat JPZ pro uchazeče, kterým byla poskytnuta ochrana v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny - konají pouze MA; 25 % času navíc; výběr jazykové mutace UA/AJ |
ČJ - 60 min MA - 70 min |
2023 | LEX-Ukrajina - výběr jazykové mutace testu z matematiky v ukrajinštině pro uchazeče, kterým byla poskytnuta ochrana v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny | |
2024 |
Digitalizace přihlašování do oborů SŠ pro maturitní i nematuritní obory SŠ; 2 pokusy o složení testu JPZ v řádném i náhradním termínu pro všechny uchazeče, bez ohledu na počet přihlášek |
|
2025 |